GD&A-seminarie: Vastgoedtransacties op bestuurlijk niveau

Omwille van het grote succes van de inhouse-opleiding rond dit thema en gezien de toegenomen interesse van kleinere groepjes en individuele afgevaardigden, organiseert GD&A Advocaten nu ook een seminarie "Vastgoedtransacties op bestuurlijk niveau" op haar kantoor te Lokeren.

Binnen dit seminarie bespreken wij de juridische essentials op vlak van patrimonium binnen uw lokaal bestuur.

GD&A-seminarie: Vastgoedtransacties op bestuurlijk niveau

Gedetailleerd programma

  • Contracten en rechtsfiguren

Tijdens het seminarie bespreken we diverse contracten en rechtsfiguren die relevant zijn voor vastgoedtransacties binnen (lokale) besturen (erfpacht, concessies, gebruiksovereenkomsten, ...). Bij het bespreken van deze figuren bieden we een beslissingsboom aan als leidraad voor het kiezen van het juiste recht.

  • Wederkerende aandachtspunten

We bespreken de principiële vereiste van een marktbevraging, de mogelijkheid voor een verantwoorde één-op-één transactie, en de piste van de unsolicited proposal. We behandelen eveneens de verplichtingen rondom marktconformiteit en schattingsverslagen.

  • Informatieverplichtingen bij vastgoedtransacties

We staan kort stil bij de belangrijke (recente) formele aspecten die van toepassing zijn bij vastgoedtransacties. Te denken valt onder meer aan bodemattesten, EPC-attesten, asbest-attesten, renovatieverplichtingen, en zo meer. Tevens wordt de koppeling gemaakt met het Vlaamse Regeerakkoord.

  • Relevante aspecten uit de herziening van het Burgerlijk Wetboek

Tot slot vestigen we de aandacht op de meest relevante aandachtspunten uit de herziening van het Burgerlijk Wetboek, het nieuwe verbintenissenrecht, het nieuw goederenrecht, ... Deze bevatten o.i. immers essentiële wijzigingen voor het doordacht (en strategisch) vormgeven van vastgoedcontracten van een lokaal bestuur.

Practicals

  • Tijdstip: 8 november van 14u tot 16u
  • Locatie: kantoor te Lokeren
  • Duur: 2 uur plus vragenronde
  • Prijs: 75 euro pp. excl. btw
  • Inclusief: Powerpointpresentatie, praktische checklist en beslissingsboom

Bij interesse kunt u contact opnemen met Mr. Willem Mariën (willem.marien@gdena-advocaten.be) of u inschrijven via onderstaand inschrijvingsformulier.

Wij kijken er naar uit u te verwelkomen.

Datum
08/11/2024
Tijdstip
van 14u00 tot 16u00
Locatie
Huis Thuysbaert, Stationsplein 10 te 9160 Lokeren
Prijs
75 euro per deelnemer, excl. btw