Herziening van de overheidsopdrachtenregelgeving: het Europees Parlement maakt prioriteiten kenbaar aan de Commissie

17 oktober 2025

Op 9 september 2025 nam het Europees Parlement een resolutie aan waarin het de Europese Commissie verzoekt om bij diens voorbereidingen op de komende herziening van de overheidsopdrachtenrichtlijnen in te spelen op enkele door het Europees Parlement als prioriteit aangemerkte zaken. De resolutie dringt er daarbij enerzijds specifiek op aan dat bij overheidsopdrachten meer gewicht toegekend zou moeten worden aan niet-prijsgerelateerde overwegingen en hamert anderzijds meer algemeen op het feit dat het Europees Parlement efficiëntere en minder omslachtige overheidsopdrachtenregelgeving verlangt.

Meer focus op kwaliteit en duurzaamheid

Het Europees Parlement stelt in de resolutie hoofdzakelijk dat bij de komende herziening van de overheidsopdrachtenrichtlijnen het spectrum aan criteria waarmee in plaatsingsprocedures rekening gehouden wordt, verbreed moet worden.

Het Europees Parlement wil dat o.m. klimaatimpact, circulariteit en sociale effecten meer in rekening gebracht worden in de procedures. Haar redenering is dat bij ‘goedkopere’ projecten o.m. werknemers ingezet worden die zich in slechte arbeidsomstandigheden bevinden en dat inschrijvende ondernemingen aan wie projecten gegund worden vaak gebruik maken van materialen die schadelijk kunnen zijn voor het milieu. Het Europees Parlement verwijst daarbij o.m. naar een verslag van de Europese Arbeidsautoriteit waarin gesteld wordt dat het enkel hanteren van het criterium van de laagste prijs aanleiding kan geven tot meer zwartwerk en het ondermijnen van duurzaamheidsdoelstellingen en sociale normen.[1]

Roep om minder (omslachtige) regelgeving

Vervolgens benadrukt het Europees Parlement dat de Commissie bij de herzieningen in moet spelen op de nood aan efficiëntere regelgeving.

Volgens het Parlement dient dit te gebeuren om zo de deelname van kmo’s aan plaatsingsprocedures te vergemakkelijken.

Één van de manieren om die doelstelling te bereiken, bestaat er volgens het Parlement in om de opsplitsing van opdrachten in percelen aan te moedigen in situaties waarin dat door overwegingen van efficiëntie of techniek niet uitgesloten moet worden.

Daarnaast stelt het Parlement ook voor dat de Commissie inzet op een verdere digitalisering. In de resolutie drukt het Parlement uit dat zij gelooft dat een meer doorgedreven digitalisering zal leiden tot gestroomlijndere procedures die zo toegankelijker worden voor o.m. kmo’s.

Europa meer op de voorgrond

Tenslotte vraagt het Europees Parlement aan de Commissie dat zij grondig onderzoekt op welke manier in een nieuw overheidsopdrachtenkader voorrang gegeven kan worden aan het beginsel van ‘Europese preferentie’.

Het Parlement verzoekt de Commissie daarbij om op zoek te gaan naar manieren waarop de deelname van Europese bedrijven aan overheidsopdrachten (o.m. in strategische sectoren) bevorderd wordt.

Bovendien pleit het Parlement ervoor dat aanbestedende overheden in opdrachten die van strategisch belang zijn voor de EU als geheel – zoals op het gebied van infrastructuur of grondstoffen – de mogelijkheid moeten krijgen om van marktdeelnemers te eisen dat zij partnerschappen aangaan met in de EU gevestigde rechtspersonen die o.m. zouden bestaan uit de overdracht van technologie of bepaalde knowhow.

***

Op het eerste zicht lijken de voormelde verzuchtingen vanwege het Europees Parlement weinig vernieuwend. De roep naar meer eenvoudige regelgeving, transparante procedures met oog voor de ‘kleinere’ marktspelers en duurzame overheidsopdrachten klonk ook reeds bij de totstandkoming van de richtlijnen van 2014.

Het is dan ook afwachten in welke mate en onder welke vorm de Europese Commissie de door het Europees Parlement naar voren geschoven pijlers zal verwerken in de herzieningsplannen.

Ondertussen is het ook wachten op de ‘omzendbrief Crevits’, die in het voorjaar werd aangekondigd (Commissie voor Binnenlands Bestuur en Inburgering dinsdag 20 mei 2025, 14.15 uur | Vlaams Parlement) en waarin er onder meer aandacht zou gaan naar het ‘lokaal aankopen’ en het ‘sociaal aankopen’.

Wordt aldus vervolgd.

Zoals u weet, houdt GD&A Advocaten de ontwikkelingen op vlak van de overheidsopdrachtenregelgeving nauwgezet in het oog en staat zij steeds paraat met raad en daad waar nodig. Contacteer ons gerust ingeval van vragen en onduidelijkheden.