GD&A Advocaten en curator Johan De Fré brengen de schitterende tentoonstelling Lux Æterna van Ellen Marie Moysons!

“Kunst is fictie, kunstervaring hyperreëel.”

De tentoonstelling van Ellen Marie loopt van 1 april tot 4 september 2022 in huis Thuysbaert - Stationsplein 10 te Lokeren.

GD&A Advocaten en curator Johan De Fré brengen de schitterende tentoonstelling Lux Æterna van Ellen Marie Moysons!

Practicals

Er worden diverse vernissages en events georganiseerd op uitnodiging.

Daarnaast zijn er ondermeer opendeurdagen gepland op:

  • 01/04/2022 van 15u tot 22u
  • 02/04/2022 van 10u tot 18u
  • 07/05/2022 van 10u tot 18u
  • 08/05/2022 van 10u tot 18u

U kan hiervoor inschrijven via sarah.stuer@gdena-advocaten.be.

De finnisage (tevens op invitatie) is voorzien op 2 september 2022.

Bezichtiging is tevens mogelijk op afspraak via Sarah Stuer: sarah.stuer@gdena-advocaten.be of via t 09/277 03 15.

Het prachtige boek van deze tentoonstelling, uitgegeven bij uitgeverij stichting kunstboek, met gedichten van Koen Jules Van Damme is verkrijgbaar op aanvraag of bij bezoek aan de tentoonstelling.

Ellen Marie Moysons

Ellen Marie is een Belgische kunstenares die geboren werd op 22 juli 1994 en opgroeide te Kampenhout.

Na een passage aan de Willem de Kooning Academy in 2013 perfectioneerde zij zich aan de Barcelona Academy of Art waar zij vervolgens ook les gaf.

Sinds kort keerde Ellen Marie terug naar haar geboorteland om haar boodschap op het doek te zetten.

Met de tentoonstelling Metamorphosis maakte zij een sensationeel Belgisch debuut.

2020 en 2021 wijdde zij volledig aan het project Lux Æterna en het resultaat mag er zijn!

Lux Æterna

Lux Æterna, Latijn voor “Eeuwig Licht, is een reeks van 57 olieverfschilderijen dat het verhaal afbeeldt van een man op weg naar zelfverwezenlijking, de hoogste der menselijke behoeften. Gekweld door de blinddoek der onwetendheid begint de man zijn odyssee. Geleidelijk worstelt hij zich een weg naar het licht door middel van een dans die als een orkaan telkens toeneemt in kracht. De energie die in hem opwelt doet hem uit zijn lichamelijke voegen barsten en oplossen in de atmosfeer, waar hij verwantschap vindt bij de Verlichte Zielen.

In het eerste deel, ‘Desperatio', treffen we hem aan verstrikt in zijn zoektocht, kronkelend van zielenpijn, getormenteerd doordat een blinddoek hem belet om het licht dat hem omgeeft waar te nemen.

In deel twee, ‘Elevatio' valt de blinddoek af en komt er geleidelijk een dans op gang, het zoeken naar een houding. Er ontstaat een dialoog tussen het licht dat valt op zijn lichaam en het onzichtbare licht, de levenskracht die van binnenuit opwelt; eerst ingetogen, dan telkens woester.

In ‘Dissolutio’, het derde deel, spatten de klodders verf letterlijk van het doek. De vorm valt meer en meer uit elkaar en transmuteert tot een onherkenbare massa waar nog slechts de suggestie van een figuur in zit.

In het vierde deel, na een lange eenzame pelgrimstocht, vindt de man tenslotte verwantschap bij gelijkgestemde zielen die baden in het goddelijke licht en wordt hij deelachtig aan de Almachtige Liefde.

Deze reeks is voor Ellen Marie een uiting van een immer aanwezige zwaarte en Weltschmerz die haar via de weg van het penseel doet graven naar antwoorden. Het verbeeldt haar eigen innerlijke zoektocht naar Waarheid, Licht en Vrijheid.