Voorbij het Wasserij-arrest: volgens de decreetgever is en blijft een gemeentelijke omgevingsambtenaar onafhankelijk

Het inmiddels beruchte Wasserij-arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen zorgt tot op heden nog altijd voor onduidelijkheid over de vraag wie bevoegd is voor vergunningsaanvragen voor gemeentelijke projecten. Na lang stilzitten greep het Vlaams Parlement uiteindelijk toch in, en werd op 18 april 2024 een decreet bekrachtigd dat een oplossing zou moeten bieden. Het valt te hopen dat hiermee eindelijk duidelijkheid wordt geschapen over de bevoegdheidsverdeling rond MER-screeningsplichtige aanvragen waarvan de gemeente initiatiefnemer is.

Lees meer
De vervreemding van openbare domeingoederen door een (quasi-) overheid: het Decreet van 8 maart 2024 als sluitstuk van de lange weg naar meer transparante vastgoedtransacties.

Zowel lokale, provinciale als bovenlokale overheden manifesteerden zich de afgelopen decennia in steeds grotere mate als belangrijke spelers binnen het vastgoedlandschap. Lange tijd bleef evenwel enige regelgeving grotendeels achterwege. Dit laatste had tot gevolg dat de aan- en verkoop van onroerende goederen door overheden op onvoldoende consistente en transparante wijze verliep.

Lees meer
Herinnering! GD&A Webinar: Up-to-date met Overheidsopdrachten: Nieuwigheden 2023 - 2024

De wetgever heeft in 2023 en 2024 niet stilgezeten, waardoor de regelgeving met betrekking tot overheidsopdrachten diverse wijzigingen heeft ondergaan, zoals de borgtocht, voorschotten en verschillende rapportageverplichtingen.

Dit webinar biedt een grondig overzicht en analyse van alle wijzigingen. Daarnaast wordt ook aandacht besteed aan toekomstige wijzigingen waar de wetgever momenteel aan werkt. Kortom, het is het ideale moment om via een verhelderend, leerzaam en praktisch webinar weer volledig up-to-date te zijn met de regelgeving omtrent overheidsopdrachten.

Lees meer
Deadline rapportering inzake werkelijk gebruik verschoven naar 20 juli 2024

De Wet van 27 december 2021 houdende diverse bepalingen inzake belasting over de toegevoegde waarde introduceerde een nieuwe administratieve verplichting voor gemengde btw-plichtigen, waaronder tevens de lokale besturen, die periodieke btw-aangiften indienen.

Lees meer
Een nieuwe Tuchtregeling voor het operationeel personeel van de hulpverleningszones

Bij Koninklijk Besluit van 12 september 2023 werd het Koninklijk Besluit van 19 april 2014 houdende het administratief statuut van het operationeel personeel van de hulpverleningszones (hierna: KB Administratief Statuut), gewijzigd. Het betrof voornamelijk wijzigingen aan de tuchtregeling en de daarbij voorziene beroepsprocedure, alsook de rechten en plichten van het operationeel personeel van de hulpverleningszone, opgenomen onder Boek 10 “Tuchtregeling” (artikelen 171 e.v. en 247 e.v.) van het KB Administratief Statuut.

Lees meer
Mogelijkheden voor lokale besturen inzake creatie van duurzame en betaalbare bedrijventerreinen, in het licht van het nieuwe BRPA

De vraag naar bedrijventerreinen is bijzonder groot en dat lijkt in de nabije toekomst allerminst te veranderen, welnu integendeel. Verschillende actoren trokken reeds aan de alarmbel omtrent het nijpende tekort aan (betaalbare) bedrijventerreinen. Lokale besturen staan de komende jaren voor de moeilijke opdracht tegemoet te komen aan de vraag naar bijkomende terreinen.

Lees meer