Stikstofdecreet maakt aanvulling project-MER-screening in beroep mogelijk

Met het Stikstofdecreet van 26 januari 2024 heeft de Vlaamse Decreetgever een duurzame oplossing willen bieden voor de stikstofproblematiek. Of dat gelukt is, zal zich nog moeten uitwijzen. Het Stikstofdecreet bevat echter niet alleen een juridisch kader voor stikstof, maar ook een aantal nieuwe regels die op alle vergunningsaanvragen van toepassing zijn. Voortaan is het mogelijk om de project-MER-screening in graad van administratief beroep aan te vullen. De problematiek van het Wasserij-arrest is daarmee echter nog niet van de baan.

Lees meer
Newsflash! Horeca Vlaanderen, Horeca Brussel en Horeca Wallonië trekken naar Grondwettelijk Hof tegen nieuwe flexi-wetgeving

In onze nieuwsbrief van 19 februari 2024 gaven wij aan dat er enkele ingrijpende wijzigingen plaatsvonden in het landschap van de flexi-jobbers. Het verbreden van het toepassingsgebied van flexi-jobs bracht tevens een verstrenging van de voorwaarden met zich mee. Echter werd deze verstrenging niet door iedereen gesmaakt. Zo toont de horeca zich een koele minnaar. Betekent de verstrenging de stille dood van flexi-jobbers in de horeca of wordt de soep nooit zo heet gegeten als ze wordt opgediend?

Lees meer
Stilzitten van de Vlaamse overheid na het Wasserij-arrest: hoe lang wordt de gemeente nog van het kastje naar de muur gestuurd?

Ingevolge het Wasserij-arrest van de Raad voor Vergunningsbetwistingen is er reeds meer dan een jaar onduidelijkheid omtrent de vraag wie bevoegd is voor vergunningsaanvragen voor gemeentelijke projecten. Het stilzitten van de decreetgever kan schade veroorzaken voor gemeentebesturen die met potentieel onwettige (lopende) vergunningsprocedures evenals met vertraging in de realisatie van gemeentelijke projecten worden geconfronteerd.


Lees meer
Herinnering! GD&A-seminarie: Deontologie en integriteit op 21 maart 2024 in Eksel

GD&A Advocaten biedt rond het onderwerp deontologie en integriteit een gedifferentieerde dienstverlening aan op maat. Daarom organiseert GD&A een seminarie rond dit thema. Voor de sessie in het kantoor te Eksel zijn nog enkele plaatsen beschikbaar.

Lees meer
De motivering van het ontslag en het ‘kennelijk onredelijk ontslag’ bij overheidscontractanten: na tien jaar (eindelijk) een wettelijk kader in zicht…

Toen het artikel 63 WAO inzake het willekeurig ontslag werd geschrapt, had de wetgever voor ogen dat er nieuwe regelingen zouden worden getroffen ter bescherming van de werknemers. Werknemers in de private sector mochten zich hieraan al in 2014 verwachten met de invoering van het kennelijk onredelijk ontslag ingevolge CAO nr. 109, maar voor contractuele personeelsleden in de overheidssector bleef een wetgevende tussenkomst uit. Na een decennium komt (eindelijk) een einde aan deze rechtsonzekerheid met de indiening van het wetsontwerp van 18 januari 2024 tot motivering van ontslag en kennelijk onredelijk ontslag van contractuele werknemers in de overheidssector.

Lees meer
Flexi-jobbers bij lokale besturen, de ‘redders’ in nood?

Op 29 december 2023 werd de Programmawet van 22 december 2023 gepubliceerd. In voormelde Programmawet wordt bepaald dat vanaf 1 januari 2024 de lokale besturen, zij het in specifiek voorgeschreven sectoren en beroepen, bijkomend flexi-jobs kunnen inrichten. Sinds 1 januari 2023 was het voor de lokale besturen reeds mogelijk om een beroep te doen op flexi-jobbers, doch enkel in beperkte gevallen. Zo werd in de zorg het verplegend en verzorgend personeel buiten beschouwing gelaten.

Voor de verdere modaliteiten van de uitbreiding, zoals bv. welke functies, is het nog wachten op een Koninklijk Besluit dat de verdere uitvoering zal regelen.

Lees meer