Worden de publieke dienstencheque ondernemingen gediscrimineerd door de Vlaamse Regering?

27 januari 2025

De Vlaamse Regering besliste om de prijs van de dienstencheques te verhogen van 9 naar 10 Euro, om zodoende de loon- en arbeidsvoorwaarden van het dienstenchequepersoneel te kunnen verbeteren. Daarbij houdt de Vlaamse Regering geen rekening met het feit dat het dienstenchequepersoneel van publieke dienstenchequebedrijven (welzijnsverenigingen, gemeentebesturen, …) al veel betere loon- en arbeidsvoorwaarden heeft dan hun collega’s bij “zuivere” private ondernemingen. Het ongelijk speelveld (tussen de private en de publieke sector) wordt door de Vlaamse Regering gelijk behandeld. Hier kunnen ernstige juridische vraagtekens bij worden geplaatst.

De Vlaamse Regering besliste op 20 december 2024 om de prijs van de dienstencheques te verhogen van 9 naar 10 Euro. De kostprijsverhoging moet volgens de regering dienen om het personeel betere loon- en arbeidsvoorwaarden te geven. Daarbij wordt geen rekening gehouden met het feit dat het dienstenchequepersoneel in dienst van de publieke sector (welzijnsverenigingen, gemeentebesturen, …) vandaag reeds de gekende gunstige voorwaarden geniet van de openbare sector. Dat houdt mogelijk een schending in van het gelijkheidsbeginsel. Immers een “ongelijk speelveld moet ongelijk behandeld worden”! ”

De dienstenchequesector is sinds haar ontstaan uitgegroeid tot een grote werkgever met 127.000 werknemers, voornamelijk in het kader van poetshulp. De sector is divers, met zowel grote bedrijven als vele kleinere private en publieke bedrijven. Het is algemeen bekend dat de loon- en arbeidsvoorwaarden bij de openbare besturen beter zijn, met meer vakantiedagen en een andere omkadering. Vele publieke bedrijven werken trouwens met een specifieke insteek ten aanzien van bepaalde problematieken, bv. het detecteren van problemen, het tegengaan van vereenzaming, enz.

De tekst van het besluit gaat enkel in op de kostprijsverhoging (en op toekomstige koppeling aan de index), echter in de aanhef is de motivering duidelijk: de verhoging van de kostprijs van de dienstencheques moet doorstromen naar “het” dienstenchequepersoneel. De bevoegde minister zal daarop toezien. Daarmee houdt de Vlaamse Regering geen rekening met het onderscheid tussen de publieke en niet-publieke sector.

De lokale besturen proberen hun medewerkers zoveel mogelijk gelijk te behandelen, of ze nu poetsen in het gemeentehuis of bij gezinnen via dienstencheques. Als het poetspersoneel bij gezinnen loonsverhoging krijgt en hun collega’s in het gemeentehuis niet, leidt dat uiteraard tot vervelende situaties. En bovendien is dat niet nodig, want de publieke poetshulpen krijgen nu al een beter loon dan hun collega’s in de private sector….

De VVSG roept op om lokaal de maatregel niet te implementeren zolang er geen akkoord is op Vlaams niveau, in het Comité C1. Juridisch is de voorziene regeling in elk geval voor discussie vatbaar wegens schending van een aantal elementaire algemene rechtsbeginselen zoals het gelijkheidsbeginsel en het zorgvuldigheidsbeginsel.

Ex facto ius oritur!

Wordt vervolgd…