Innovatie

Smart cities, circulaire economie, IoT, ESCO
Klimaat en duurzaamheid
Privacyrecht – GDPR – IP - digitalisering

Meer info?

Contacteer Wouter Rubens

Administratief recht - Onteigeningsrecht - Lokaal bestuurs- en belastingrecht - Overheidsopdrachten - Recht inzake gegevensbescherming - Gemeenterecht - Domeingoederen
t 015/40 49 40 of

Recent gerelateerd nieuws

Bestuurlijke intelligentie - Helder algoritme, doorzichtig bestuur: wat betekent de transparantieplicht uit de AI-Verordening voor uw lokaal bestuur?

AI schuift met rasse schreden alle lokale besturen in Vlaanderen binnen: chatbots op gemeente -websites, tekst- en beeldgeneratie voor publieke mededelingen, … het is niet langer toekomstmuziek, maar hedendaagse realiteit. Precies daarom legt artikel 50 van de AI-Verordening een expliciete transparantieplicht op, die (o.a.) de gebruiksverantwoordelijken van een AI-systeem (= vaak het lokaal bestuur) verplicht om burgers tijdig, duidelijk en zichtbaar te informeren wanneer zij met AI interageren of eraan worden blootgesteld. De boodschap is dubbel: wie vandaag helder communiceert, bouwt morgen zowel juridische conformiteit als maatschappelijk vertrouwen.

Lees meer
Bestuurlijke intelligentie – the human in the loop: waarom lokale besturen niet zonder menselijk toezicht kunnen bij AI-systemen met hoog risico

De Europese AI-Verordening staat op het punt de spelregels voor artificiële intelligentie definitief te herschrijven. Voor lokale besturen is de boodschap helder én dringend: menselijk toezicht bij hoog risico AI-systemen is geen vrijblijvende “good practice”, maar een harde wettelijke verplichting. Art. 14 AI-Verordening bepaalt dat (o.a.) gebruiksverantwoordelijken het toezicht van natuurlijke personen structureel, effectief en proportioneel moeten organiseren, zeker in de gevallen waar de AVG (art. 22) bijkomende waarborgen eist. Tijd dus om het toezicht niet als noodrem, maar als kwaliteitsstempel in te richten.

Lees meer
Bestuurlijke intelligentie - Fundamental Rights Impact Assessment (FRIA) voor hoogrisico-AI: plicht én hefboom voor lokale besturen

De Europese AI‑verordening maakt van de bescherming van fundamentele grondrechten een ex ante‑verantwoordelijkheid. Lokale besturen die hoog risico AI-systemen inzetten, moeten vóór ingebruikname een “Fundamental Rights Impact Assessment” (FRIA) uitvoeren. Dit is geen vinkjesoefening, maar een juridisch en bestuurlijk kompas dat verantwoorde en uitlegbare AI‑toepassingen mogelijk maakt. Opmerkelijk: de AI-Verordening legt deze verplichting exclusief op aan publiekrechtelijke organen en private entiteiten die een openbare dienst verrichten, en het daarbij toe om de FRIA te combineren met die andere gekende “Data Protection Impact Assesment” (DPIA) onder de GDPR-Verordening.

Lees meer

Medewerkers op dit departement

Wouter Rubens
Laura Cuppers
Lucas Van Wichelen
Sarah Fiorito

Vacatures

OP DIT OGENBLIK HEBBEN WIJ GEEN SPECIFIEKE VACATURES.

GD&A is echter voortdurend op zoek naar advocaat-medewerkers met persoonlijk engagement, betrokkenheid bij onze expertises en cliënteel en aandacht voor de uitstraling van het kantoor en het beroep. Neem contact met ons op als jij je hierin herkent.